Monday, September 7, 2009

Yeaahhh.. Biskut Rayeku

yeeeaaahhhh.. wah excited sggh ni.. hehe..
korang nmpk tak biskut lam pic tu
tu lah biskut semprit n dahlia air tngan ku
huhu.. 1st time beb wat biskut2 raye ni
aku dulu dr zmn anak dare smpai la ke mak dare
setiap kali raye mmg aku suke wat biskut tunjuk je
sng n last minit wat pun leh siap.. hehe..

tp thn ni disebabkan semangat wajaku ini
(kete waja pun leh kalah.. hehe..)
maka trhasil la biskut buatan ku sndiri
cewah.. biskut buatan sndiri tak tahan.. hehe..
pdhal resepi aku cedok kat tenet

ala sng ar korang search je cari je ape resepi yg korang nak
konpem ade ar.. macam2 ada..

so meh aku share ngan korang ape bhn2 dia
jom layannnzzz..

1 cawan mentega / marjerin
3/4 cawan gula castor
2 cawan tepung kastard
2 cawan tepung gandum
2 biji telur
sedikit esen vanila

aku rase tu je la bhn2 nye.. sbb kertas resepi aku dh hilang..
hehe.. tak tau pi mane sib baik aku snap pic bhn2 nye
kalo tak terpakse ar aku cari balik kat tenet.. hehe..

okeh2 dan care2 membuat nye :

mule2 pukul mentega ngan gula castor smpai kembang
pastu masuk kan 2 biji telur kuning sahaja.. pukul lg smpai kembang
masuk kan sedikit esen vanila, tepung kastard n tepung gandum
gaul smpai sebati dan menjadi doh

lps tu bntuk la seperti yg lam pic ni
susun la cantik2 seblum dibakar lam oven
bakar dgn suhu 150'C selame 10 minit

fresh ni tau.. bru kuar dr oven.. huhu..
yg semprit aku lupe la plak nk snap pic
bhn2 nye sume same je cume bntuk je lelain

dan yg ni plak biskut aku yg hangit
korang ingat 1st time aku wat trus jd
tak de makne nye..
msuk kali ke 3 la bru cantek biskut2 aku tu

hangit ko.. aku suh dak kakak rase
dia ckp biskut aku masin.. aku pelik ar apsal masin lak
pdhal mane ade aku ltk garam.. aku rase dia nk ckp pahit ar
tp ckp masin lak.. hehe..

so tu la sekian kisah aku bersame semprit n dahlia
aku masih lg mencari resepi biskut lain ni
so sementare tu kite enjoooyyyyss..

8 kata-kata manis:

U-jin said...

WOW...SPEECHLESSS LER...rajin banget sih..meh nak rasa sikit..

wannur said...

sedapnyeeee....nak..nak..meh pos kat aku cket..hahahha...congrats efa!!!berjaya gak mung buat biskut raye!!moga2 semangat mung ni akan merasuk jiwa aku nanti..tp tahun ni x kot, kemalasan melanda...hehehe...tgk la kot2 thn akan datang, leh kite kongsi sesama kannnnn....hahahaha...

umi_e said...

Taniah! Semperit dan Dahlia merupakan biskut kegemaran kak e dari zaman kecik2 lagi ;) dan tiap tahun biskut tu mesti kak e buat walaupun ada macam2 jenis biskut baru di luar sana :p

* Pendapat kak e - kalau nak lebih enak cuba tukarkan majerin dengan butter :)

malin said...

wah ifa, dh t'bukti smgt wajamu itu, kite x aci lg ari tu adik yg wat kn, hehe....

mila said...

wah..tahniah efa.. berjaya jugak ko nak buat kuih raya sendiri no..
weh pos la mai kat aku ckit weh..
aku tgok cam sedap ja..

Unknown said...

wah wah wahhh..kwn aku pandai buat kuih raye..aku pon ingat nak buat kuih raye sendiri taun ni..tapi takde budget le nak beli oven..tahun depan le..kekeke..nampak sedap arr kuih ko..konpem kena gi beraya umah ko taun ni..kekekeke...

efamaira said...

u-jin ~ nak rase ek ujin buka mulut meh nak suap ni.. nganga nganga.. yummm.. alamak trsuap mulut sndiri lak. hehe..

wannur ~ mu nak ek.. nati aku pos jage smpai kat mu tggl habuk sudoh.. hehe.. bagus2 nati leh la share sesame deh..

umie_e ~ mekasih kak e.. nati efa try tkr kpd butter lak.. mesti lg best kan.. ;)

malin ~ mmg sggh waja ni.. kete waja pun kalah.. hehe.. tak pe lin usaha lif kejayaan.. huhu..

mila ~ wey mmg sedap la.. huhu.. aku bkn tak nak pos aku tkut nati aku pos smpai habuk je kat ko nati.. ekekeke..

lydia ~ meh ar raye umah aku demi ko aku tak bg org lain mkn kuih aku wat ni.. aku simpan tuk ko je.. hehe..

mila said...

efa, x leh nak tggal kat chat box hang la..

ni alamat aku

noorazmila binti mohamad khari
2-7 blik cempaka, mutiara perdana,
lengkok kelicap,
11900 bayan lepas,
penang.

 
template by suckmylolly.com flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com