Thursday, April 30, 2009

Daging Masak Lemak Cili Padi Versi Ku

kali ni resepi yg ingin ku luahkan.. cewah luahkan tu.. hehe.. masak lemak cili padi ni febret org2 nogori 9 fil ku org nogori 9 so mil ku expert ar tang masak2 lemak cili padi ni.. kire aku cedok resepi mil ku la ni.. lauk ni pun febret hubbyku jugak.. aku bley gak layan lauk2 camni dlu mase aku anak dare aku jrg jamah lauk camni sbb org kelate kureng ckit lauk2 camni.. febret aku ikan 'singe' (ni kena sebut lam loghat kelate bru betul bunyi nye) kalo tak silap aku 'singe' tu kalo kat cni cam masak pinang la.. so jom tgk ape bhn2 nye..


bawang merah, kunyit idup, cili padi (yg ni nti kena tumbuk) asam keping, santan dan daging


tumbuk bahan2 tadi sampai jd lumat camni
cam biase ar aku mmg suke tumbuk
memandangkan ade cili padi aku tak srh kakak tlg tumbuk
kan terpecik lam mate naye je

masukkan santan lam periuk
pastu bahan2 tadi campakkan je sume lam periuk tu
masak lemak ni satu yg sng nye sbb tak yah tumis menumis
campakkan je camtu pastu kacau ar smpai masak
ingat ye masak gune santan ni kena sentiasa kacau

tara.. tgk bwh ni dah siap.. sng je..

yum.. yum.. yummy..
kakak pun suke lauk ni
kakak dh jd anak jati melaka suke mkn pedas.. caya la..
so enjoy la ye ngan resepiku yg tak sebrp tu..

p/s : seblum ni aku lupe nak suh masukkan garam dan aji.. so korang pndai2 la ye bile time yg sepatutnye nak masukkan garam dan aji tu.. ikut sedap rase korang la ye..

2 kata-kata manis:

Naura said...

favourite tuh..daging salai masak lemak cili api org negori punya..mmg meleleh..

efamaira said...

uuiitt... mmg meleleh pun.. ni pun air liur tak trthn dah rase.. hehe..

 
template by suckmylolly.com flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com