Tuesday, May 5, 2009

Sikap Org Melayu Kita

cite ni bukan la bertujuan tuk mengaibkan sesiapa sekadar ingin meluahkan apa yg terbuku di hati mengenai sikap kita sesama melayu.. last sunday milku terlibat lam satu accident kat taman aku tu kes nak keluar simpang biasa la selalu kat simpang2 memang selalu terjadi accident then tak de ape2 pun antara yg dilanggar dan kena langgar tp bukan pasal accident ni yg aku nak cerita tp sikap org melayu kita.. ok aku stat cite ye..

after berlaku je accident milku dtg umah aku nak suh my hubby bincang n settle ngan org tu tp tgh2 my hubby bersiap nak kuar pi jumpe org tu laki org tu terlebih dulu dtg umah aku ngan bahse yg cukup sopannya (kurang ajar) tuduh2 milku ckp milku yg salah, org ni ingat my hubby tu bdk2 gaknye bley je dia nak hakal camtu mentang2 la badan my hubby tu kecik pastu muke cam sweet je org tu ingat dia leh makan ar.. hey silap org ar.. wpun my hubby nye saiz camtu je tapi kalo dia gado aku pun tak berani nak leraikan.. huhu takut ooii.. so my hubby pun naik angin ar kan sbb tuduh2 mak dia camtu apalagi nak bertumbuk ar.. aku apa lagi cepat2 ambik camera rakam kan adegan tu.. org tu lak leh sound aku apsal ambik gmbr dia (dh cuak ar tu) tp aku wat bodo je aku rakam je aku dh pkr ape2 jadi pasni aku ade bukti kukuh org tu yg dtg serang my hubby dulu then my hubby cume pertahankan diri je.. sib baik milku leraikan.. aku nak leraikan tak leh sbb aku camerawoman.. pastu org tu tak puas ati ajak my hubby gi tempat lain settle my hubby ni lak pantang kena cabar dia sahut cabaran org tu.. aduh aku dh kecut perut dh.. milku tahan my hubby tak bg gi tp my hubby degil ttp nak gi gak last2 milku pggl hubby silku suh gi tgk my hubby.. yg part ni aku tak de sbb aku duk umah ssh ckit ar aku nak cite.. yg aku tau aku nmpk kesan darah kat baju my hubby tapi dia tak luka rupe2nye darah org tu sbb kena tumbuk ngan hubby silku (sib baik bkn hubbyku yg tumbuk) tgk punya kurang ajar org tu smpai hubby silku pun naik angin.. tgk yg nak jd pendamai jd penumbuk lak.. koyak tepi mate org tu sib baik milku tarik tangan hubby silku kalo tak confirm beb dah kena mate.. padan muke ko sape suh kurang ajar rase kan.. (ishh tak baik aku ni).. tp last2 settle gak hubby silku byr duit ubat kat org tu tp hubby silku puas ati gak ar sbb dapat henjut muke org tu..

so moral of the story budi bahasa budaya kita.. bg aku kes ni kecik je bukannya accident sampai ade yg mati tapi disebabkan sikap sesetengah org melayu kita yg selalu nak jadi samseng kampung beginila jadinye.. tak salah rasenye kalo org tu dtg ckp baik2 ngan milku ngan hubbyku.. hubbyku plak tak kan gile nak naik angin kalo org dtg care baik.. so bangun la wahai anak2 bangsaku sedarkan diri tak guna berbalah sesame sendiri hanya memalukan bangsa sndiri bila bangsa lain berkata ‘tengok macam mana melayu nak maju sesame sendiri pun bercakar’.. so pada yg mempunyai akal fikiran yg waras berfikir seblum bertindak.. wassalam..

p/s : aku ingat nak attach video cam tu kat sini tp pkr2 blik ade adegan yg 18SG tak sesuai la tuk follower2 ku yg masih mude tu

6 kata-kata manis:

dex said...

wuiyo. dasat gak tue. anyway 'sil' tu short form untuk ape

efamaira said...

'sil' tu 'sister in law' lam bahse melayu nye kakak ipar.. saje nk glamer kan ayat.. hehehe.. mmg dasat dex tp lbh dasat dr ni pun ade tp tu cite lame ar..

dex said...

o yeke.. hah ape kate ko story kat blog.. bukan ape bley dijadikan pengajaran.. heheheh

efamaira said...

cite lame dex mase tu aku pun blum kawin lg.. mls la nk kenang cite2 stupid camtu (wah stupid tu)..wat hampeh je.. hehe..

Mama HH said...

waduh... dahsat gak gaduh tu.. org tu pon bkn reti nk lebih kurang ek..
ish..ish..ish.. tu laa Orang Melayu kita.. mudah naik hangin ntah pape.. cuba laa bawak bersabar..

BUDI BAHASA AMALAN KITA.. hihihi

efamaira said...

tu la mama hakimi kekdg org melayu kite suke meroyan tak tentu psl hal kecik pun nak perbesarkan.. haii ape nak jd la.. sedih pkr2 balik..

 
template by suckmylolly.com flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com